Middagsbordet har alltid varit en bra mötesplats för människor att träffas och umgås, vare sig det handlar om rent nöje eller en affärsuppgörelse. För ägaren till restaurangen är det viktigt att bokningarna blir rätt organiserade och håller så få bord tomma som möjligt.

Hur gör man det?

Jo, man investerar i ett bokningssystem som hjälper till att hålla ordning bland bokningarna.

Hur tekniken har kan utföra bokningarna

Tidigare fick personalen svara i telefonen och med block och penna i beredskap skriva upp för hand i en kalender när bokningarna kom in. Detta tar tid från personalen som i mitt uppe i annat och måste avbryta för att prata i telefonen. Dessbättre har det under en längre tid varit möjligt att installera ett formulär på sin hemsida där kunder kan fylla i sin önskade dag och tid och sedan skicka in detta via email till restaurangen.

Det nya nu är att kunden kan utföra bokningen direkt på hemsidan och bokningen landar i kalendern och bekräftas automatiskt. Ingenting krävs från personalen eller ägaren av restaurangen då bokningsprocessen sker i realtid.

Därför tjänar restauranger på ett bokningssystem

”open table” eller lediga bord är ovälkommet för varje restaurang. Restaurangen har samma utgifter och kostnader oavsätt om det är fullbokat eller tomt så varje tom stol är en tappad inkomst. Här är en lista över några fördelar det är med ett bokningssystem för restauranger

  • En klarare överblick över hur mycket det kommer att bli att göra just den dagen.
    Om det skulle komma en hel massa gäster helt oväntat en kväll är så klart omöjligt att veta, men om ni har en kalender med reservationer har ni en bra förberedelse över det ni kan påverka.
  • Minimera väntetiden
    Inte bara personalen och ägarna av restaurangen tjänar tid och pengar på bokningar online, även gästerna är vinnare. Ett sällskap som har bokat bord till klockan 19:00 kan förvänta sig att kunna sätta sig vid bordet vid precis den tiden, ingen väntan på att det ska bli något ledigt bord.
  • En restaurang med mycket god service
    Era gäster kommer att vara nöjda kunder redan innan de kliver in på restaurangen och sätter sig till bords. De har fått ta del av er goda service vid bokningstillfället och gjort hela den biten smidig och smart.
bokningssystemet

Vad ska ingå i ett bra bokningssystem för er restaurang?

Det finns flera typer av bokningssystem som kan vara intressanta, men de system för bokningar som vi levererar inkluderar dessa viktiga delar:

Bokningskalender

Ett bra och billigt bokningssystem måste synka mot er restaurangs reservationer och tider. Kunderna kommer att utföra bokningarna på kvällen eller natten under alla dagar, så kalendern måste stämma med öppettider och annat som kan vara reserverat för att undvika dubbelbokningar.

Användarvänligt bokningssystem

Det är självklart. Om bokningen känns krånglig och svår att hantera kommer den skrämma bort gäster snarare än locka dem att boka. Det ska vara så enkelt att ALLA ska kunna genomföra bokningarna utan problem.

Support

Alla som jobbar med datorer och dataprogram känner till att det kan strula, hur buggfritt och säkert det än må vara. Det måste finnas back-up på alla bokningar och hjälp att få.

Mobil App

Om systemet erbjuder bokningar genom mobilen via en App, har ni mycket att vinna på det. Över 60% surfar genom mobiltelefonen så att inte ha stöd för dessa är ett stort minus. Detta är ett måste!

Integration till andra kalendrar

Kan er bokningskalender synka mot er Googlekalender eller iCal kalender har ni ett ännu smidigare system då ni har allt tillgängligt i er egen kalender.

Fördelaktig prissättning

System som tar provision per bokning tenderar att växa iväg och bli kostsamt över tid. Ingen vill ha några dolda eller onödiga avgifter. Vår bokningsfunktion har en låg månadskostnad och sedan ingenting mer.
bokningssystem logo

Vilka fördelar finns det med restaurangbokning online?

Integrerar ni en modernt och bra bokningssystem på er hemsida finns det flera fördelar för er verksamhet.

För gästen:

  • Ger kunden möjlighet att boka när som helst på dygnet, inte bara när ni har öppet.
  • Kunden slipper lyfta luren och ringa. Underskattad fördel. Folk ser det som en hög tröskel att behöva ringa för att få hjälp.
  • Det går fortare än att ringa, vänta på svar, berätta ert ärende, det ska kollas i kalendern mm mm.
  • Kunden får en överblick över hur bokningarna ligger och kan anpassa sig därefter.

För restaurangen

  • Slipper bli störd i arbetet och svara i telefon.
  • Ger er värdefull kontaktsinformation till varje gäst med möjlighet att skicka ut nyhetsmail och erbjudanden.
  • All denna ökade service ger er fler bokningar – garanterat
  • Alla bokningar sparas tryggt och säkert i databasen.

Det finns ännu fler fördelar med detta, men dessa kanske är de viktigaste.

Snyggt och bra för googlesökarna är att ni kan lista er reservationssida så att den syns redan vid en sökning på Google.

Detta gör att ni får ännu fler besökare på er hemsida med ännu fler bokningar som resultat av det.

Summering

Tittar vi på priset och kostnaderna för ett bokningssystem till er restaurang så ser vi att det inte finns några kostnader alls. Detta är en investering! Den totala summan ni får betala per månad betalas av att denna funktion ger er fler bokningar. En enda extra bokning betalar för hela månaden.

Nöjer ni er med att integrera detta på er hemsida har ni förbättrat för era gäster rejält. Men om ni dessutom beställer en App som synkar mot samma bokningskalender, då har ni maxad service mot era kommande gäster och ligger i framkant gentemot era konkurrenter.

Kontakta oss

Vi hjälper er med installation av bokningssystemet till er hemsida så att ni också kan komma igång och ta emot bokningar. Kontakta oss här

Tack

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *